Ad 1) Nutno rozlišovat mezi rozesíláním newsletteru a emailingem.
V případě prvého zasíláte maily vašim zákazníkům, kteří nějakou formou souhlasili s tím, že jim newsletter budete posílat. K přihlášení k newsletteru lze zákazníky nalákat třeba ebookem či slevou. Pozor, i v tomto případě se doporučuje registrace u ÚOOÚ, neboť se do jisté míry jedná o sběr osobních údajů.
Vedle toho emailing slouží k oslovení nových zákazníků. I v tomto případě však musí dát majitelé obeslaných e-mailových schránek souhlas se zasíláním obchodních sdělení. Je proto nutné obesílat legálně pořízené e-mailové databáze (často databáze provozovatelů různých magazínů, atp.), samozřejmě za úplatu.
Jinak s nevyžádanými obchodními sděleními (tedy obeslaný zasílání předem neodsouhlasil) se to má asi takto:
z. č. 480/2004 Sb.
§ 10a
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že bez souhlasu adresáta hromadně nebo opakovaně šíří elektronickými prostředky obchodní sdělení.
(2) Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu do 100 000 Kč.
Právnické osoby to mají ještě složitější:
z. č. 480/2004 Sb.
§ 11
(1) Právnické osobě, která hromadně nebo opakovaně šíří elektronickými prostředky obchodní sdělení
a) bez souhlasu adresáta,
b) neoznačené jasně a zřetelně jako obchodní sdělení,
c) skrývající nebo utajující totožnost odesílatele, jehož jménem se komunikace uskutečnila,
d) neobsahující platnou adresu, na niž by adresát mohl odeslat žádost o ukončení takové komunikace, nebo
e) bez toho, že by zákazníkovi poskytla možnost jasně, zřetelně, jednoduchým způsobem, zdarma nebo na svůj účet udělit či odmítnout souhlas s využitím jeho elektronického kontaktu při zaslání každé jednotlivé zprávy,
se uloží pokuta do výše 10 000 000 Kč.
Ad 2) Nevidím problém v umístění novinek přímo do e-shopu, ale varianta s ministránkou či blogem je rovněž možná. Ať tak či onak, je tato forma kontaktu se zákazníkem žádoucí.