Dnes přišly odpovědi na
vaše otázky od
Honzy Linharta, Honza je tu zaregistrovaný a myslím, že když se budete chtít dodatečně ptát pod otázkami, nebude proti. Tady jsou otázky na vaše odpovědi:
1) Jaký jeho projekt je pro něj největší srdcová záležitost? Skvělá otázka. Mám hodně domén, ale nepřemýšlel jsem, jestli mám k některé hlubší vztah, jenž by byl důležitější než peníze. Z historického hlediska mám rád projekt
http://www.seonastroje.cz, který bohužel již delší dobu neprošel výraznější úpravou. Aktuálně se mi nejvíce líbí projekt
http://www.souteze.cz. Do souteze.cz investuji a pracuje se na upravené verzi. K žádnému z projektů nejsem natolik citově zavázán, že bych ho za zajímavou nabídku neprodal. Jsou majitelé firem, kteří by např. svou firmu nikdy v životě neprodali, protože je to pro ně zmíněná srdcová záležitost. Takovou doménu pravděpodobně nemám.
2) Je složité se měsíc co měsíc přizpůsobovat změnám pro vyhledávače?Pravidla pro dobré umístění ve vyhledávačích jsou už několik let nastavena podobně. Problém je ten, že pravidla každý obchází a proto vyhledávače více zpřísňují dodržování těchto pravidel, než že by se od základu změnil algoritmus.
Vyhledávače chtějí, aby odkazy vznikaly přirozeně. Pokud ale bylo pro firmy efektivnější odkazy zaplatit a vybudovat je jinými metodami, tak se nedivím, že byl tento způsob využíván. Aktuálně jde více slyšet o úpravách na Googlu (Google Panda, Google Pinguin), které mají za cíl eliminovat vliv umělých odkazů či dokonce trestat za cílené nakupování odkazů. V podstatě se ale nejedná o novinku, ale pouze o lepší dohled nad dodržováním starších "pravidel".
Vzhledem k úpravám na Googlu jsme samozřejmě museli změnit strategii, ale byla to v podstatě první opravdu zásadní změna za několik let. Každý měsíc takové změny nejsou. Stěžovat si ale nemohu. Jedná se o přirozený vývoj. Výrobci disket by si také mohly stěžovat na CD. Vývoj člověk nezastaví a tak se mu musí přizpůsobit. Pro nás je samozřejmě lepší se přizpůsobit, než zaniknout.
3) Kdyby nedělal obor SEO, který jiný obor by si vybral? Zastávám názor, že každý by měl dělat to, co ho baví. Vždy jsem pracoval na internetu a práce v online prostředí je pro mě super. Možná bych se věnoval affiliate, se kterým je ale SEO hodně spjato. Klidně bych také více zkoumal PPC, na které mi bohužel nezbývá příliš času. Hodně se ale zajímám i o stolní hry, takže bych klidně mohl mít nějaký e-shop se společenskými hrami. Jistou dobu jsem se také věnoval obchodu s akciemi. Stále mám nějaké akcie i nakoupeny, takže je možné, že bych skončil i u tohoto oboru. Případně bych obory propojil - např. affiliate na brokerské společnosti.
4) Kdy bude sraz v Olomouci jako akce od sobotního rána až do soboty do večera s jeho přednáškou přes den a s možností dalších přednášejících? Olomouc není v rámci ČR velikán (až 6. největší město) a jsem rád, že srazy mají již své pravidelné návštěvníky. Aktuálně se nás schází kolem patnácti a jedná se "jen" o večerní posezení na pár hodin = mohlo by přijít hodně lidí, protože je to moc nezdrží. Pokud by akce trvala celý den, je pravděpodobné, že lidí přijde na akci méně. Samozřejmě nejde jen o počet, ale i o aktivitu samotných návštěvníků - jestli se budou zapojovat do diskusí, zde budou komentovat cizí nápady, atp.
Tentokrát jsem ale připravil hned několik novinek. Dříve se srazy jmenovaly "webtrh srazy" . Toto pojmenování ale na někoho působilo negativně, takže na sraz nepřišel. Kdo webtrh neznal, tak zase nechtěl jít na sraz fóra, kde není zaregistrovaný. Proto jsem pro srazy spustil speciální web
http://www.netsraz.cz. Zde budou zveřejňovány srazy lidí podnikajících na internetu. Na webu se také objeví reportáže z NET srazů. NET srazy se také mohou rozšířit do ostatních měst. Pokud bude chtít někdo v jiném městě uspořádat sraz lidí podnikajících na internetu, může to udělat pod hlavičkou NET srazu. Budeme tak mít společnou propagaci z jednoho místa a zvýší se možný dosah. Už jsem se např. dohodnul s Tomášem Ponerem, že srazy v Lázních Bělohrad (
http://webtrh.cz/184127-unikatni-sraz-zabava-relax-tuny) se budou NET srazy.
Další novinkou je, že jeden z účastníků srazu bude mít přednášku na zajímavé téma, takže účastníci se mohou těšit, že se dozví zajímavé informace.
Nejbližší NET sraz proběhne 13. 7. v Olomouci:
http://www.facebook.com/events/138759112926354/Poslední novinkou je, že se 4 hodiny před NET srazem uskuteční "NET paintball sraz":
http://www.facebook.com/events/491100777573212/ a před paintballem jsem dokonce ještě s jedním účastníkem dohodl squash, ke kterému se může kdokoliv přidat. Délka srazu se tedy postupně prodlužuje a kvalita zlepšuje přednáškami.
5) Trochu osobní otázka: jelikož je Honza člověk stále usměvavý a v pohodě, dokáže jej něco rozčílit? :)Když jsem na nějakém srazu, tak nemám důvod se na cizí lidi mračit. Pokud mně ale někdo vadí, tak mu samozřejmě řeknu, co se mi nelíbí. Nejvíce mě dokáže pozlobit "lajdáctví". Pokud se s někým dohodnu na určitých věcech, které se potom neudělají podle dohody, nebo včas. Za poslední dobu mi několik zamračení způsobil také Google, ale globálně se snažím být v pohodě a s pozitivní náladou.
6) Celkem by mě zajímal tvůj názor na pay per post služby. U nás máme jen placla a PG. Neuvažoval jsi o spuštění vlastní? O spuštění pay per post služby jsem uvažoval dříve, než v ČR byla Placla, protože jsem tento trend pozoroval v zahraničí. Od spuštění mě odrazovalo několik důvodů:
1. Ještě než vznikla placla.cz měl Michal Kubíček adman.cz, kde chtěl mít v podstatě to samé, jako měla mít placla.cz (alespoň myslím, nechci mystifikovat). Vzhledem k tomu, že mě přizval k napsání knihy 333 tipů a triků pro SEO (za což mu jsem vděčný), tak jsem mu nechtěl "lézt do zelí" podobným projektem. Teď je sice na adman.cz affil na placla.cz, ale ze začátku to opravdu vypadlo, že Michal bude mít vlastní systém.
2. Odrazoval mě předpoklad, že bych musel s hodně lidmi zapojených v systému komunikovat a neustále něco řešit - např. vyplácení partnerů, mazání již publikovaných článků, vysvětlování inzerentům i majitelům webů dotazy, atp.
3. V ČR mě odrazoval malý trh a rozšiřovat do zahraničí bych systém nechtěl, protože jsem věděl, že v zahraničí už podobné systémy existují.
Z uvedených důvodů jsem proto časem spustil reklamniclanky.cz, které se později přesunuly na prclanky.cz. Šlo o systém, ve kterém jsem poskytoval možnost komukoliv vložit články na vybrané weby během pár minut. Nemusel jsem řešit majitele webu, protože všechny weby v systému byly naše a umístění proběhlo automaticky ihned. Jedná se tedy o automatizovanější systém, než např. Placla.cz, protože inzerent nejedná s majiteli webů a zároveň by to nebyla přímá konkurence pro Adman.cz. Po posledních změnách u Googlu uznávám, že systém už nebude mít svou efektivitu a brzy bude na prclanky.cz nabídka nově vytvořené služby (
http://www.seolinhart.cz/nabidka-sluzeb/prubezne-seo/).
Ohledně názoru na pay per post služby - mohou být užitečné, pokud je v nich zapojeno dostatek kvalitních webů, které nezveřejňují jen reklamní články. Většina webů v těchto systémech není velké kvality. Samozřejmě se pár dobrých webů najde, ale těch je opravdu minimum. Z těchto důvodů nejde linkbuilding masivněji stavět jen na tomto zdroji, ale mít pay per post systémy jen jako malý doplněk k budování odkazů.
7) Neporadíš nějaké tipy jak na rychlejší indexaci seznamem? Poslední dobou to nejak dlouho trvá u nových webů. Nepomáhá ani zaříkávání :)Svatý grál, který by pomáhal s indexací webu nemám. Je pravda, že je Seznam pomalejší. Poradím jen standardní metody:
1. Přidat svůj nový web přes přidávací formulář na
http://search.seznam.cz/pridej-stranku 2. Získat odkazy z autoritativního webu
3. Čekat, až se všemocný Seznam uráčí web zaindexovat
8) Moc lidí o tom neví, ale provozuješ také affiliate program seoaffil.cz. Jak si vede?SEOaffil.cz jsem založil z důvodu, že neexistoval (vlastně ani zatím neexistuje) žádný jiný affil, který by nabízel možnost propagovat více různých SEO služeb pod jedním systémem. Systém jsem moc nepropagoval, proto o něm možná hodně lidí také neví. SEOaffil.cz jede na celkem rozšířené aplikaci Post Affiliate Pro, takže se zde partneři snadno zorientují.
Jak si program vede - občas někdo z partnerů prodá nějakou službu, ale aktuálně to jsou jen jednotky konverzí měsíčně. Je to ale výhoda pro potenciální partnery, protože nebudou mít velkou konkurenci a mohou snadněji dosáhnout výdělku.
Aktuálně pracujeme na úpravách na webu souteze.cz a jakmile budou úpravy dokončeny, tak zařadíme i služby z tohoto portálu do affilu. Dále plánujeme zprovoznit affil na školení (SEO, sociální sítě, PPC a další).
9) Jak se dostal k SEO?Měl jsem web věnovaný jedné stolní hře. V jednu chvíli mi napsalo casino, zda bych nechtěl na web umístit odkazy za pravidelnou měsíční platbu. Řekl jsem si proč ne a peníze opravdu chodily. Takže jsem si řekl, že když casino platí za odkazy z jednoho webu, proč bych webů nemohl mít více. Zjistil jsem tedy, z jakých webů casino kupuje odkazy (že musí mít weby PR, atp.). Postupně jsem začal budovat síť webů, ze kterých bylo možné prodávat odkazy. Weby jsem i nakupoval. Pamatuji, jak jsem např. dával poptávky na diskuse.jakpsatweb.cz (Webtrh ještě neexistoval) po webech s PR. Zájemcům o prodej webů jsem musel ještě vysvětlovat, co je to vlastně Page Rank. Podobné situace se v tuto dobu už neopakují.
V tuto dobu běžela také soutěž běžešelemovací řůčovičky od Roberta Němce, které jsem se sice nezúčastnil, ale také mi přiblížila SEO obor a začal jsem se zajímat o podrobnější informace.
10) Jak se dari olomouckemu coworkingu?
Aktuálně je zde 7 členů. Na všichni ale chodí každý den, takže reálně se sejde vždy cca polovina lidí, což je hodně pod kapacitou coworkingu. Zatím mu v Olomouci chybí větší známost. Na druhou stranu se alespoň se všemi blíže můžu seznámit. S jedním programátorem jsem navázal spolupráci a právě předělává souteze.cz. S Františkem Szabó rozebíráme linkmonitor.cz, chodíme spolu na squash, atp.
Všem, kdo do coworkingu přišli, se prostory líbí. Máme to celkem útulné. Jednou týdně máme zároveň brainstorming, kde se mohou členové vzájemně pobavit a navrhnout vylepšení projektů. Musíme ještě zapracovat na propagaci, aby coworking navštěvovalo co nejvíce lidí.
11) Kolik vydelavas mesicne?Vydělávám tolik, abych mohl žít spokojený život bez dluhů, nebo nějakého výraznějšího omezování. Rozhodně ale nemám např. miliony měsíčně.
12) Nezda se vam divne delat v oblasti SEO kde neni nic 100% garantovano a nic neni jisteho?Někdo v této oblasti pracovat musí. Vhledem k tomu, že se ke všem firmám, které nabízí SEO, chovají vyhledávače stejně, tak alespoň pracuji v trochu spravedlivém prostředí. Úplně bez garancí podnikání ale samozřejmě není. My garantujeme veškeré práce, na kterých se dohodneme, poté se vyhodnocuje efekt provedené práce.
Např. zemědělci také zasejí pole, ale dopředu neví, jak velká bude úroda. Udělají prostě kvalitně svou práci a za pár měsíců sklidí výsledek. "Divná" práce to tedy není, jen má svá specifika.