Znáte uhlíkovou stopu, kterou vaše organizace a produkty za sebou zanechávají? Změna klimatu a klimatická rizika se dostaly do popředí zájmu a firmy tak potřebují znát svou uhlíkovou stopu a způsob, jakým může být ovlivněna.
Proč je nezbytné znát svou uhlíkovou stopu a snažit se ji snížit na minimum?
Současní zákazníci při koupi produktů stále více zvažují nejen jejich cenu a kvalitu, ale také dopad na životní prostředí a společenskou angažovanost výrobce produktu, vyjádřenou skrze strategii udržitelnosti dané firmy. Pokud například firma patří mezi přímé či nepřímé znečišťovatele životního prostředí či nemá dobrou reputaci, dají zákazníci obvykle raději přednost výrobkům společensky odpovědnějších konkurentů. Spolu se ztrátou zákazníků tak dané organizaci hrozí odliv investorů, což budoucí problémy ještě více umocní. Jedním z hlavních kritérií, podle kterých jsou organizace a jejich produkty posuzováni, je například uhlíková stopa. Výpočet uhlíkové stopy firmy je proto velmi důležitý pro ekonomický úspěch každé organizace.
Přímé a nepřímé emise uhlíku
Výpočet uhlíkové stopy společnosti je tvořen jak přímými, tak i nepřímými emisemi uhlíku. Přímé emise uhlíku jsou takové, které vznikají přímo v dané společnosti například při výrobě, prostřednictvím vytápění či chlazení, provozem vozidel atd. Nepřímé emise uhlíku jsou oproti tomu obsažené v dodavatelském řetězci firmy, nákupu elektřiny a tepla, aktivitách zaměstnanců dané společnosti. Podíl přímých emisí uhlíku na celkové uhlíkové stopě firmy (tj. na součtu přímých a nepřímých emisí) se může v různých odvětvích značně lišit:
Například zatímco průměrná uhlíková stopa společnosti zabývající se výrobou elektrické energie činí 97,8 % přímých emisí (a 2,2 % nepřímých emisí), průměrná uhlíková stopa společnosti zabývající se velkoobchodem a maloobchodem může činit pouze 19 % přímých emisí a 81 % budou tvořit emise nepřímé.
Znalost uhlíkové stopy organizace je proto základním pilířem pro jakékoliv snahy o její snižování. Díky tomu budete moci také efektivněji pracovat na snižování konkrétních zdrojů emisí, což ocení vaši zákazníci, zaměstnanci i investoři.